fredag 22 november 2013

Tankar om barn, paddor och smartphones

Att vara ensamstående och föräldraledig innebär att man måste göra val i sin ekonomi. Visserligen är jag självvalt ensamstående men det förändrar inte faktum att jag har hälften så mycket pengar som en familj med två vuxna. Jag får välja och välja bort för att min privatekonomi ska gå runt. Jag väljer arvegods och second hand framför nyköpt, att vara föräldraledig mer än ett år framför en bil och simhallsbesök och en sommarsemester framför ny teknik. Många av valen är lätta och självklara, som att välja ärvda barnkläder framför nya. Andra är inte lika självklara.

Jag har valt bort den senaste tekniken. Vi har varken smartphone eller padda hemma hos oss. På ett sätt känns det inte som ett problem. Jag klarar mig bra med min gamla nokia och min 2-åriga dotter har redan tillräckligt med skärmtid per dag. Trots det gnager frågan i mig om jag gör ett felaktigt val. Kommer mina barn efter? Kommer de att missa något? Jag vet att det är sjukt, min dotter är inte ens tre år. Men i en värld där tvååringar har egna paddor, fyraåringar favoritappar och lågstadieelever egna smartphones är det kanske inte konstigt att man funderar.

Samtidigt måste det, i ett Sverige där de ekonomiska klyftorna ökar för varje år, finnas så många mer som liksom jag inte riktigt har råd med att hela tiden ha den senaste tekniken. Som måste välja bort något annat för att hänga med eller som köper fast de inte har råd. För det sista är inte svårt när allt kan köpas på avbetalning och ett lån är inte långt bort. Särskilt inte för oss låginkomsttagare. På oss satsar kreditbolagen stort och offensivt. Här hemma ramlar det in 4-5 låneerbjudanden i veckan från mindre nogräknade kreditbolag som lånar ut upp till 350 000 till ockerränta. De är bara att skicka in talongen i det frankerade kuvertet. Däremot är det omöjligt att bli av med utskicken.

Men är det så att vi i vår familj missar något viktigt när vi inte har den senaste tekniken eller kommer mina barn att klara sig ganska bra ändå? Och när måste jag senast införskaffa en padda eller en smartphone för att mina barn inte ska bli utanför och efter? När dottern fyller fyra? fem? sju? Eller måste jag det?

4 kommentarer:

  1. Även om jag inte har barn så räknas jag nog också som låginkomsttagare. Strax efter min sjukskrivning började det också trilla en hög med erbjudande om lån från olika kreditbolag, och det fortsätter. Undrar om de får sin info från FK? Jag tror att dina kids är smarta nog utan paddor, men tids nog kanske det blir dags för nån skärmpryl ändå. Tycker dock att du kan ta det lugnt, din äldsta är ju faktiskt bara två.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt Jes, jag trodde att de baserade sina uppgifter på årsinkomst. Men mina erbjudanden började dyka upp strax efter jag fått S. Då blev jag ensamstående mamma = låginkomsttagare. Innan hade jag inte fått ett enda.

    SvaraRadera
  3. Åh jag är så trött på smartphones och hela alltet så jag tycker det låter hur härligt som helst. Barn som växer upp med en förälder som ser dem och inte bara sin mobil...

    SvaraRadera
  4. Lån erbjudande för alla med 2% ränta


    Om du behöver ekonomisk hjälp, tveka inte att kontakta oss. Du kan få ett lån i intervallet mellan 50.000 kr och 10.000.000 kr på mycket gynnsamma villkor i all laglighet och tillförlitlighet. För mer information om finansieringsarrangemang, kontakta oss via e-post. E-mail: capakredit@gmail.com

    SvaraRadera