söndag 13 oktober 2013

Odla fruktkärnor

Mina käraste växter är de som jag odlar själv. Hemma hos oss odlar vi fruktkärnor. De är gratis och finns i mängder. Frukt köper man ju ändå. Det är bara att ta några kärnor och stoppa i jorden och se om det lyckas. Min dotter är gärna med och planterar och planterar om. Det blir jord i halva köket, men det får man ta.

Den här citronplantan kommer från citronkärnor som jag bara stoppade ned i jorden utan att göra något med. Två av tre kärnor grodde. Den växte nyligen ur sin första kruka och fick planteras om.
 

 

Det här är en mangoplanta. Med mangon krävdes lite förarbete. Jag öppnade de hårda skalet på kärnan försiktigt med en kniv och tog ut kärnan som fanns inuti och planterade den.



Jag har sått chilifrön från en chili och fick massor av frukter.



Jag har också satt nektarin- och persikokärnor, men de har inte kommit upp än.

Jag har även en avokadokärna som ligger för groddning.



När köpebasilikan använts upp brukar jag sätta den i en större kruka med mer jord. Har man några stycken brukar man alltid ha någon som har tillräckligt med basilika för en pesto.

1 kommentar: